Zbuduj swoją odporność

Nasz układ immunologiczny ciągle jest wystawiany na próbę. Przebywając w różnych środowiskach, stykamy się z różnymi wirusami, bakteriami i innymi drobnoustrojami, które tylko szukają wyłomu w naszym ochronnym murze, aby przedostać się do naszego organizmu. Warto więc popracować nad odpornością, aby im to maksymalnie utrudnić.

Prawidłowa dieta

Jedzenie jest dla naszego ciała nie tylko paliwem, które pozwala mu funkcjonować, ale ten sposób dostarczamy my również witamin, minerałów i składników odżywczych, których nie potrafi samo sobie wyprodukować. Dlatego też warto pamiętać, aby nasza dieta była odpowiednio zbilansowana. Postawmy na pełnoziarniste produkty, dużo warzyw i owoców, wartościowe tłuszcze i nabiał, a do picia wybierzmy wodę. Choć dzisiejsze tempo życia jest bardzo szybkie, to warto znaleźć czas, aby przygotować w domu sałatkę do pracy, zamiast kupować hamburgera, a kolejny czekoladowy batonik niech zastąpi banan, kiść winogron, jabłko czy garść bakalii. Przed przeziębieniem chroni naturalny antybiotyk, jakim jest czosnek, a także warzywa i owoce zawierające dużo witaminy C.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Mocne ciało to także dobra odporność, dlatego warto zadbać o kondycję fizyczną. Wiele osób przez osiem godzin dziennie siedzi w biurze, dlatego brakuje im codziennej dawki ruchu. Tymczasem wystarczy wysiąść przystanek wcześniej z autobusu, umówić się z koleżankami na zumbę zamiast na kawę i ciacho czy wyjść z dzieciakami na dłuższy spacer. Półgodzinna aktywność fizyczna każdego dnia pomoże nam obronić się przed atakami wirusów.

Hartuj ciało!

Wiele osób zapomina o tym, jak ważne jest hartowanie ciała. Nie musisz od razu zostawać morsem i kąpać się zimą w lodowatej wodzie, ale naprzemienne polewanie ciała ciepłą i zimną wodą w czasie codziennego prysznica poprawi ukrwienie ciała i pozwoli na uszczelnienie naszego pancerza ochronnego, jakim jest system immunologiczny. W procesie hartowania ważne jest również świeże powietrze, więc pomieszczenia, w których przebywamy powinny być przewietrzone bez względu na porę roku. Latem warto spać przy otwartych oknach. Powinniśmy brać również przykładów z Finów, którzy chętnie korzystają z sauny. Cotygodniowy seans w saunie usprawnia krążenie i pomaga organizmowi oczyścić się z toksyn.

Odpręż się!

Stres i ciągły pęd życia szkodzą naszemu zdrowiu, więc warto znaleźć chwilę na relaks i odpoczynek. Pamiętaj także o odpowiedniej dawce snu, gdyż organizm musi mieć czas na regenerację. Osoby, które nie śpią wystarczająco długo, częściej zapadają na różne infekcje.

Kiedy nasza odporność będzie dobra, to nawet jeżeli złapie nas jakiś wirus, to nasz organizm szybko się z nim upora. Warto jednak pamiętać o tym, by w czasie choroby odpoczywać i dać naszemu ciału szansę na walkę z chorobą.