Witamina E, czyli energia i młodość

Każdy człowiek potrzebuje codziennie odpowiedniej porcji witamin, aby zachować dobre zdrowie. Jedną z nich jest witamina E, czyli tokoferol, która pozwala nam na cieszenie się energią i młodością.

Właściwości witaminy E

Nie bez przyczyny witamina E nazywana jest witaminą młodości. Ma bowiem działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu hamuje procesy starzenia się komórek. To jej zawdzięczamy gładką skórę, redukcję plam starczych, a także prawidłowe gojenie się ran. Jej właściwością jest także zmniejszanie poczucia zmęczenia, więc spożywanie produktów bogatych w tę witaminę zalecane jest osobom przepracowanym i zestresowanym. Tokoferol bierze udział w transporcie składników odżywczych, wspomaga proces oddychania komórek i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Dzięki temu nasze mięśnie prawidłowo funkcjonują i utrzymują wysoką wydolność. Witamina E jest wykorzystywana w leczeniu męskiej niepłodności, miażdżycy, chorób serca i zaburzeń mięśniowych.

Źródła witaminy E

Należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, podobnie jak witaminy A, D i K. Są one magazynowane w organizmie (głównie w tkance tłuszczowej i nadnerczach). Tokoferol występuje przede wszystkim w produktach roślinnych, a najlepszym jej źródłem są tłoczone na zimno oleje, takie jak olej z kiełków pszenicy, olej słonecznikowy czy oliwa z oliwek. Znaleźć ją można także w warzywach(szpinak, czosnek, pietruszka, brokuły, biała kapusta, sałata) i w owocach (brzoskwinie, awokado, czarna porzeczka). Dobrym jej źródłem są również różnego rodzaju orzechy.

Rzadko spotyka się niedobór witaminy E, ale jego objawami mogą być rozdrażnienie, apatia, obniżona aktywność seksualna. Bywa, że u dzieci urodzonych zbyt wcześnie niedobór sygnalizowany jest przez niedokrwistość i obrzęki. Problem z awitaminozą mogą mieć również osoby chorujące na mukowiscydozę, celiakię oraz z zespołem złego wchłaniania tłuszczy. Trudno także o przedawkowanie witaminy E, ale może ono się objawiać zmniejszoną krzepliwością krwi, zmęczeniem i bólami głowy. Zalecane dzienne spożycie witaminy E u osób dorosłych wynosu 12 mg. Jeżeli nasza dieta jest uboga w produkty zawierające tokoferol, to sięgnąć można po suplementy diety, które go zawierają.