Jaką rolę pełnią w naszym organizmie mikroelementy?

By organizm funkcjonował prawidłowo, codziennie należy dostarczać mu wielu składników, takich jak witaminy i składniki mineralne. Niestety, w diecie Polaków powszechne są niedobory witamin z grupy B, mikroelementów (żelaza, miedzi i selenu), a także makroelementów.
Napoje energetyczne nie są w stanie długotrwale zwalczyć takich problemów jak zmęczenie i brak witalności. Warto wybrać suplementację diety wieloskładnikowymi preparatami, które zaspokoją dzienne zapotrzebowanie na ważne składniki, jakimi są mikroelementy:

Cynk

Może skracać czas trwania przeziębienia. Działa przeciwzapalnie, a także warunkuje utrzymanie prawidłowego stężenia w organizmie witaminy A, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania bariery immunologicznej: skóry, dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i moczowego oraz syntezy nienasyconych kwasów tłuszczowych – istotnych m.in. dla prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych dróg oddechowych. Niedobór cynku zwiększa podatność na infekcje. Jako składnik jednego z enzymów broniących organizm przed wolnymi rodnikami, mikroelement ten chroni przed ich szkodliwym wpływem. Jony cynku sprzyjają regeneracji błon śluzowych oraz prawidłowemu funkcjonowaniu krwinek białych, które unieszkodliwiają bakterie i komórki zaatakowane przez wirusy.

Chrom

Chrom to mikroelement, który przyczynia się do aktywacji wielu enzymów. Odgrywa rolę w metabolizmie m.in. glukozy i tłuszczów, a jego niedobór może skutkować rozwinięciem cukrzycy. Często występuje jako składnik preparatów na odchudzanie. Chrom obniża poziomy tzw. złego cholesterolu, dzięki czemu obniża ryzyko występowania chorób układu krążenia.

Jod

Jod niezbędny jest do produkcji hormonów tarczycy, które regulują metabolizm. Organ ten ma wysoką zdolność gromadzenia tego pierwiastka, a niedobór jodu przyczynia się do powstawania woli tarczycy i jej niewydolności. W konsekwencji może dojść do zaburzenia funkcji wielu narządów i procesów życiowych.

Mangan

To kolejny niezbędny do życia mikroelement. Jest ważnym składnikiem kości – zapobiega osteoporozie i chroni przed zapaleniem stawów. Mangan ułatwia przyswajanie niektórych witamin i jest elementem enzymu zwalczającego wolne rodniki. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu i stan skóry. Niedobór tego mikroelementu zaburza wzrost i rozwój u dzieci, u dorosłych powoduje osłabienie kości i zaburzenia metabolizmu.

Miedź

Miedź zwiększa przyswajanie żelaza, dzięki czemu zapobiega niedokrwistości i podnosi witalność. Wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Mikroelement ten uczestniczy też w syntezie hemoglobiny, w budowie i odnowie białek podporowych kości i ścięgien (synteza kolagenu i elastyny). Pomaga zachować młody wygląd chroniąc organizm przed wolnymi rodnikami. Niedobór miedzi może objawiać się niedokrwistością, większą podatnością na zakażenia, spowolnieniem wzrostu i nadmierną łamliwością kości. Może prowadzić do chorób układu krwionośnego i zwiększa ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Selen

Choć występuje w organizmie w niewielkich ilościach, selen chroni przed wieloma chorobami, m.in. przed nowotworami, ponieważ jest składnikiem enzymów walczących z wolnymi rodnikami. Zapobiega chorobom układu krwionośnego, wpływa na prawidłową czynność hormonów tarczycy i prawidłowy rozwój kości. Wraz z witaminą E wspomaga działanie układu immunologicznego. Pomaga usuwać z organizmu nadmiar toksycznych metali. Wpływa na potencję mężczyzn. Jego wchłanianie w przewodzie pokarmowym ułatwiają białka, witamina E i duże dawki witaminy A. Zbyt niski poziom selenu może powodować osłabienie mięśni, zaburzenia pracy trzustki, zmianę pigmentacji skóry i włosów, zwiększoną podatność na alergie, zwiększoną podatność na zakażenia, zwyrodnienia stawów, niedokrwienie serca i cukrzycę.

Żelazo

Jest głównym składnikiem hemoglobiny – białka odpowiedzialnego za przenoszenie tlenu we krwi. Żelazo jest także częścią innych białek i enzymów wykonujących ważne procesy w organizmie, w tym również utrzymanie odporności. Głównym elementem kontrolującym prawidłowe wchłanianie żelaza jest witamina C. Objawy niedoboru żelaza to zmęczenie, anemia, zwiększona łamliwość włosów i paznokci oraz osłabienie odporności organizmu.

Co oprócz mikroelementów zawierają kompleksowe preparaty?

Oprócz szerokiej gamy niezbędnych organizmowi mikroelementów, preparaty suplementujące dietę wzbogacone są także m.in. o makroelementy i kompleks witamin.