Codzienna suplementacja

Witaminy i minerały odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Ich niedobór może przyczynić się do zwiększonego ryzyka wystąpienia, a nawet rozwoju wielu chorób.

Aby odżywić komórki i zapewnić prawidłową pracę wszystkich narządów, ludzki organizm potrzebuje codziennie około 60 składników odżywczych w odpowiednich dawkach.

Blisko 40 tych składników nie jesteśmy w stanie samodzielnie wytworzyć, dlatego musimy dostarczać je wraz z dietą. Do związków egzogennych, czyli takich, które musimy dostarczyć z zewnątrz, zaliczamy m.in.: 8 aminokwasów, nienasycone kwasy tłuszczowe, większość witamin oraz wszystkie mikro- i makroelementy.

Wyróżniamy 3 podstawowe grupy składników ze względu na ich role

  • Składniki energetyczne: węglowodany, tłuszcze, niektóre białka – pokrywają zapotrzebowanie energetyczne niezbędne organizmowi do funkcjonowania.
  • Składniki budulcowe: białka, wapń, fosfor, siarka, żelazo, jod – służą do budowy i odnowy komórek oraz tkanek. Lipidy (fosfolipidy i glikolipidy) – są częścią struktury błon komórkowych, tworzą osłonki włókien nerwowych oraz cholesterol – składnik błon komórkowych, prekursor do syntezy kwasów żółciowych oraz hormonów płciowych i kortykosteroidów (hormonów kory nadnerczy).
  • Składniki regulujące: witaminy, niektóre mikro- i makroelementy oraz błonnik pokarmowy. Związki te biorą udział w przemianach zachodzących w organizmie oraz regulują perystaltykę jelit (błonnik).
Właściwie zbilansowana i odpowiednio dobrana dieta jest niezbędnym czynnikiem właściwego odżywienia organizmu, niestety znajomość i przestrzeganie zasad prawidłowego żywienia w praktyce dotyczy niewielkiej liczby osób. Mimo stosowania zróżnicowanej diety niezmiernie trudno jest dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witamin i minerałów, ponieważ dzisiejsza żywność zawiera znacznie mniej składników odżywczych niż kilkanaście lat temu.

Co powoduje wyjałowienie żywności?

  • Mocne przetwarzanie żywności (np. produkcja białej mąki).
  • Import owoców i warzyw z dalekich krajów.
  • Przyrządzanie potraw z półproduktów (produkty są paczkowane, rozdrobnione, w formie instant, uprzednio ugotowane).
  • Niewłaściwe przechowywanie w magazynach, w sklepach i w domu.
  • Niewłaściwa obróbka termiczna żywności.

 

To wszystko powoduje znaczne obniżenie zawartości składników odżywczych w produktach, a nawet całkowite ich utracenie.

Świeże produkty zawierają znacznie mniej witamin niż kiedyś

Żyjemy w XXI wieku – nasze środowisko naturalne jest zanieczyszczone chemicznie, dlatego trudno o żywność bogatą w związki o korzystnym działaniu.Badania przeprowadzone przez WHO w latach 1985-1991 w różnych strefach świata wykazały, że nastąpił spadek zawartości witamin w owocach i warzywach, średnio aż o 40%. Problem polega głównie na zanieczyszczeniach gleby i niestety wciąż postępuje.Środowisko jest coraz bardziej skażone, a gleba staje się coraz bardziej wyjałowiona. W rolnictwie coraz częściej stosuje się modyfikacje genetyczne, wykorzystuje się nawozy i pestycydy, które negatywnie wpływają na środowisko.
img-codzienna

Jakie są konsekwencje złego odżywiania?

  • Literatura medyczna uznaje ponad 70 chorób powstałych na skutek nieprawidłowego odżywiania.
  • Nieracjonalne odżywianie jest przyczyną około 50% wszystkich zgonów.
  • 80% społeczeństwa nie musiałoby odwiedzać lekarza, gdyby tylko zmieniło swoją dietę na zdrowszą.

 

Specjaliści twierdzą, że zapobieganie chorobie będzie skuteczne wtedy, jeśli przystąpimy do działania co najmniej na 7 lat przed wystąpieniem objawów schorzenia.

Jak możemy sobie pomóc?

Odpowiednia suplementacja diety to sposób na zapewnienie sobie odpowiednich dawek witamin i minerałów każdego dnia. Witaminy i minerały uczestniczą w wielu reakcjach chemicznych, których właściwy przebieg wpływa na:
przewodnictwo nerwowe, zapobieganie demencji starczej, właściwe procesy myślowe, właściwy nastrój (zapobieganie depresji),
utrzymanie właściwego stanu skóry, włosów, siatkówki oka,
metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów,
podziały komórkowe,
odporność organizmu, zapobieganie stanom zapalnym, gojenie się ran, neutralizację wolnych rodników,
prawidłowy wzrost, prawidłowe parametry kości, ochronę przed łamliwością kości, regulację gospodarki wapniowej,
budowę materiału genetycznego, prawidłowy przebieg ciąży,
powstawanie hormonów, prawidłowe pH płynów ustrojowych, prawidłowe procesy detoksykacyjne.
Codzienna suplementacja diety jest cennym uzupełnieniem substancji, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć poprzez dietę. Nasz organizm to nasza największa i najbardziej opłacalna inwestycja, która zwróci nam się w postaci dobrego stanu zdrowia i kondycji w przyszłości. Czy nie warto o to zadbać już dziś?